لیلةالرغائب؛ یکی از سه شب مهم سال/ شبی که در آن بخشش خدا بسیار است
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۰۵۷۵
حجتالاسلام محمد غلامی گفت: یکی از سه شب مهم سال، شب "لیلةالرغائب" است، یعنی بعد از شب قدر و شب نیمه شعبان، "لیلةالرغائب" جایگاه بسیار درخشانی دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبحقزوین؛ ماه رجب ایام بسیار پربرکتی است که رحمت خداوند در این ماه عزیز بیش از پیش شامل حال بندگان میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لیله الرغائب یکی از شبهای پر فضلیت ماه رجب است که اصطلاحا به آن شب آرزوها میگویند تا بندگان بتوانند در دریای رحمت غفران این شب خواستهها و آمال خود را با معبود خود درمیان بگذارند و بیش از پیش در ارتقاع ارتباط بنده با معبود بکوشند.
حجتالاسلام محمد غلامی درگفتوگو با خبرنگار فرهنگوهنر صبحقزوین؛ دربارهی عظمت شب لیله الرغائب اظهار کرد: "لیله" به معنای شب و کلمهٔ "رغائب" جمع کلمه "رغیبه" به معنای چیزی است که مورد رغبت، میل و عطا و بخشش فراوان است.
وی افزود: بنابراین "لیله الرغائب" در دو معنای، شبی که میل و توجه به آن بسیار بوده و شبی که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است، ترجمه شود که با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا صحیح است.
کارشناس مذهبی اذعان کرد: به نقل از پیامبر(ص) در کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس دربارهی جایگاه این شب و اعمال آن اشاره شده که" این شب را ملائکه، لیلة الرغائب نامیدند.
وی ادامه داد: زمانی که یکسوم از شب لیله الرغائب بگذرد، فرشتهای در آسمان و زمین باقی نمیماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع میشوند. خداوند به فرشتگان میگوید هرچه میخواهید درخواست کنید. فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزهدارِ ماه رجب است، خداوند پاسخ میدهد: آن را انجام دادم."
غلامی دربارهی فضلیت "لیله الرغائب" عنوان کرد: یکی از سه شب مهم سال، شب "لیلةالرغائب" است، یعنی بعد از شب قدر و شب نیمه شعبان، "لیلةالرغائب" جایگاه بسیار درخشانی دارد.
نماز "لیلةالرغائب" مقدمهای برای تجهد و شب زندهداری است
این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: "لیله الرغائب" همان شبی است که پیامبر(ص) درباره آن فرمودند: "در آسمانها جنبش و خروش خاصی است و فرشتگان الهی به دعا و مناجات مشغول میشوند."
وی افزود: شب "لیله الرغائب" از نظر شیعه یکی از شبهایی است که نزد خداوند از فضیلت خاصی برخوردار است و در روایات اهل بیت(ع) بر پاسداشت آن شب تأکید زیادی شده است.
غلامی بیان کرد: رجب ماه امیرالمؤمنین(ع)، شعبان ماه رسول اکرم(ص) و رمضان ماه خداست، پس دروازه بندگی خدا از امام علی(ع) به رسول اکرم(ص) و از رسول اکرم(ص) به خدا منتهی میشود.
وی دربارهی اعمال شب "لیلة الرغائب" تصریح کرد: در روایت "لیلة الرغائب" آمده، اولین پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته و در شب جمعه، بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم میشود.
این کارشناس حوزوی ادامه داد: در هر رکعت از نماز شب لیله الرغائب یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره توحید خوانده و پس از اتمام دوازده رکعت، هفتاد بار ذکر " اَللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحمّدٍ النَّبّیِّ الاُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ"گفته میشود.
وی گفت: پس از ذکر، در سجده 70 بار ذکر "سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الّروحِ" و پس از سجده، هفتاد بار ذکر "رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الْاَعْظَم" گفته میشود.
غلامی اعلام کرد: در ادامه نمازگزار باید دوباره به سجده برود و هفتاد مرتبه ذکر « سُبّوحٌ قُدّوس رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرّوحِ» بگوید و سپس میتواند حاجت خود را از خداوند بخواهد.
وی در پایان تصریح کرد: نماز "لیلةالرغائب" مقدمهای برای تجهد و شب زندهداری است. ماه رجب، ماه خدا و ماه امیرالمؤمنین (ع) نامیده شده و در واقع حکمت اینکه خداوند ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان را کنار هم قرار داده این است که این سه ماه برای رسیدن انسان به خداست که مراتب درجات کمال در ماه رمضان را درک کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: لیله الرغائب لیلة الرغائب درباره ی ماه رجب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۰۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونه میتوان راه و روش امام صادق (ع) را الگو قرار داد؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی و مدیر موسسه منبر آسمانی با اشاره به روایتی درمورد معیار اصلی مقام هر فردی نزد خداوند اظهار کرد: یکی از اصحاب صادق آل محمد علیهمالسلام میگوید به امام صادق (ع) عرض کردم: آقاجان فلانی چه عبادت، دین و فضلی دارد! کنایه از اینکه خیلی مقامش والاست، اما امام علیهالسلام سوالی درباره آن شخص از من پرسیدند که تمام معیارهای مرا در شناخت افراد تغییر داد. امام صادق علیهالسلام فرمودند: «فَقَالَ کَیْفَ عَقْلُهُ» «عقل او چگونه است؟»
عرض کردم: نمیدانم بعد امام علیهالسلام فرمودند:
«فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ الْعَقْلِ» «ثواب و پاداش را به اندازه عقل و با معیار خرد میدهند نه به مقدار حال و شور.»
داستان مرد عابد بنی اسرائیلی
بعد، امام جعفر صادق (ع) برای من داستانی از عابدی بنی اسرائیلی نقل کردند: همانا مردی از بنیاسرائیل خداوند را در جزیرهای دریایی که سرسبز و خرم بود عبادت میکرد. آن جزیره درختان بسیار و آبی فراوان داشت. فرشتهای از آن مکان میگذشت که آن عابد را دید. فرشته به خداوند عرض کرد: آیا ثواب این بنده را به من مینمایانی؟ خداوند آن را به وی نشان داد، فرشته آن را اندک و ناچیز پنداشت و از این ناهمخوانی ثواب کم و عبادت فراوان آن عابد تعجب کرد به همین خاطر خداوند به فرشته وحی کردند: با او همراه شو. فرشته به صورت انسانی در آن جا فرود آمد. مرد به او گفت: کیستی؟ فرشته گفت: من مردی عابد هستم که، چون آوازه مرتبه و عبادت تو در این مکان به من رسید به نزد تو آمدم تا خداوند را به همراه تو پرستش و عبادت نمایم. فرشته در آن روز با او بود. فردای آن روز فرشته به آن مرد گفت: منزلگاه تو چه سرسبز و خرم است! فقط برای عبادت شایسته است! مرد عابد به او گفت:، اما اینجا عیبی دارد! فرشته گفت: چه عیبی؟ گفت: برای خداوند ما چارپایی نیست، اگر برای او الاغی بود او را در این مکان میچرانیدیم همانا سبزهها در حال از بین رفتن هستند. فرشته که متعجب شده بود گفت: برای پروردگار تو الاغی نیست؟ (کنایه از اینکه این حرف یعنی چه، مگر خدا جسم است که اعضا و جوارح داشته باشد) گفت: اگر برای خداوند الاغی بود مثل چنین سبزههایی از بین نمیرفت. خداوند به آن فرشته وحی فرستاد: «فَأَوْحَى الله إِلَى الْمَلَکِ إِنَّمَا أُثِیبُهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِهِ» «همانا من به میزان عقل او به او پاداش دادهام.»
شرح روایت شریف
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: این روایت میفرماید: ممکن است کسی دو رکعت نماز مختصر بخواند و ثواب عبادت جن و انس به او داده شود و ممکن است کسی تا صبح شیون و ناله کند و اشک بریزد، اما نماز پر لابه او را به چیزی نخرند. این سخن به شنونده سنگین آمد، برای همین امام جعفر صادق علیهالسلام برای او داستانی نقل کردند تا ذهن وی مطلب گفته شده را بپذیرد.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام صادق علیهالسلام کوتاهی فکر برخی از مردم را با نقل این روایت توضیح میدهند و میفرمایند: زیبایی و شور عبادت او بهگونهای بوده است که حتی نظر فرشتهای را به خود جلب میکند و از شکوه آن سر تعظیم و درخواست در پیشگاه الهی فرود میآورد. شور در آن عابد خوب بوده است ولی شعوری در او نبوده است.
مشکل امروز جامعه مسلمانان
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: متأسفانه، مشکل جامعه اسلامی نیز همین است. در جامعه اسلامی معیار و محک ارزش اعمال و کردار دیگران عقل و معرفت آنان قرار نمیگیرد و شور و حال را معیار و محک مرتبه معنوی افراد و گزینش آنان قرار میدهند. سینه و نوحه و فریاد و گاه نعره و کشیدن قمه و قداره فراوان است، اما شعور و معرفت اندک است. متأسفانه منبرها، مسجدها، حسینهها، فقط از حال میگویند و سفارش میکنند که در مکه و طواف چنان کن و نماز و ذکر فراوانی به زائران میدهند و وقت فکر و اندیشه برای آنان نمیگذارند. وقتی شور فراوان و عقل اندک باشد، یک میلیارد مسلمان نمیتوانند در تأمین هزینه خود توانا باشند. البته، عقل به معنای چیزی که آدمی را به قرب الهی نزدیک کند منظور ماست. عقلی که با آن به ستایش خداوند ایستاده میشود و سلامت دنیا و سعادت آخرت را به همراه دارد.
دو پایه اساسی عقل
این کارشناس مذهبی گفت: عقل دارای دو پایه اساسی است:
• یکی آن که باعث شود خداوند را عبادت کند و قرب الهی را موجب شود.
• دیگر آن که به سعادت و نعیم برسد و البته سعادت اخروی بدون تأمین دنیا ممکن نمیشود.
حال، یک سوال اساسی از همه مسلمین این است.
مسلمانی که در تأمین هزینه زندگی خود درمانده است چگونه میتواند سلامت دنیا را داشته باشد و کسی که در دنیا سلامت ندارد چگونه به سعادت آخرت دست مییابد؟
ملت ما با انقلاب عظیم و معنوی خود که به عشق امام حسین علیهالسلام بوده است با معضل اقتصادی و ناتوانی در تأمین نان شب خود روبهروست.
کسی که توان تأمین نان دنیای خود را ندارد و نمیتواند دنیای خود را آباد کند، آخرت خود را نیز نمیتواند آباد کند!
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: یک میلیارد مسلمان اسیر دست غربیان هستند. آنان توان بالایی در مقابله با مسلمانان ندارند، بلکه این مسلمانان هستند که سست و ضعیف هستند. کسی که عقل ندارد نه تنها در برابر دشمن از او کاری نمیآید، بلکه وی در برابر دوستان نیز نمیداند چه میکند. انسان باید سعادت دنیا داشته باشد تا به آخرت دست یابد. بعد از انقلاب اسلامی، در مواردی گداپروری در جامعه باب شد و دولتها بهجای شغل، به مردم پول دهند. مردم نباید نان خود را با ذلت به دست آوردند. کار را نیز باید خود دنبال کرد و البته برای این کار باید کاردان بود.
عقل خودمان و اطرافیانمان را بسنجیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: آدم باید خود و اطرافیانش را آزمایش کند تا ببیند جزء کدام گروه قرار میگیرند. آیا خدایی ناکرده از جاهلان هستند یا از عاقلان؟
امام صادق علیهالسلام با این روایت به همه ما فهماندند که اگر کسی را در حال خوش عبادی دیدیم او را به عرش نبریم، بلکه ببینیم عقل و معرفت او چه اندازه است؟ درک او نسبت به دنیا و آخرت چگونه است؟
چقدر خوب است در مساجد، روایات باب عقل و جهل کتاب بحار و یا اصول کافی حتی شده از رو خوانده شود و اصلا هر شب بعد از هر نمازی یک سوال اعتقادی مطرح شود و از مردم خواسته شود تا جواب این سوال را پیدا کنند و خودشان روی این سوال فکر کنند تا راه امام صادق (ع) ادامه پیدا کند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت